Δικηγόροι ηλεκτρονικού εμπορίου και προστασίας καταναλωτή

Ο όρος ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει το εμπόριο, δηλαδή την πώληση αγαθών και την παροχή υπηρεσιών, που πραγματοποιείται με ηλεκτρονικά μέσα μέσω διαδικτύου. Τα τελευταία χρόνια, το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη, καθώς οι καταναλωτές έχουν πλέον τη δυνατότητα να πραγματοποιούν τις αγορές τους από το σπίτι τους, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία τους σε κάποιο κατάστημα.

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει δημιουργήσει νέες νομικές προκλήσεις, καθώς το παραδοσιακό δίκαιο δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στις ιδιαιτερότητες αυτής της μορφής συναλλαγών. Ως εκ τούτου, έχει αναπτυχθεί ένα νέο νομικό πλαίσιο, το οποίο ρυθμίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο σε εθνικό όσο και σε ενωσιακό επίπεδο.

Το δίκαιο του ηλεκτρονικού εμπορίου

Το δίκαιο του ηλεκτρονικού εμπορίου περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα νομικών θεμάτων, όπως η ευθύνη των εμπόρων – επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, η προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών στις συμβάσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, η προστασία των προσωπικών δεδομένων, η διαφήμιση στο Διαδίκτυο, οι ηλεκτρονικές συμβάσεις και οι ηλεκτρονικές υπογραφές.

Σε εθνικό επίπεδο, το βασικό νομοθετικό πλαίσιο για το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι το Π.Δ. 131/2003, το οποίο ενσωμάτωσε στην ελληνική έννομη τάξη την Οδηγία 2000/31/ΕΚ για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η Οδηγία 2000/31/ΕΚ για το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce directive) αποτελεί το βασικό νομοθετικό πλαίσιο για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έχει στόχο να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και την ελεύθερη διενέργεια ηλεκτρονικών συναλλαγών, αλλά με ασφάλεια και διαφάνεια, τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις.

Επίσης στον τομέα ηλεκτρονικού εμπορίου εφαρμογή έχουν και οι ευρωπαΐκοί κανονισμοί:

  • ο Κανονισμός 910/2014 (eIDAS) σχετικά με την ηλεκτρονική ταυτοποίηση και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στην εσωτερική αγορά
  • ο Κανονισμός 2022/1925 σχετικά με διεκδικήσιμες και δίκαιες αγορές στον ψηφιακό τομέα
δικηγόροι οικογενειακού δικαίου Αθήνα

Η προστασία του καταναλωτή στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Η προστασία του καταναλωτή αποτελεί ένα πολύ σημαντικό ζήτημα στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι καταναλωτές που πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου είναι πιο ευάλωτοι σε απάτες και παραπλανητικές πρακτικές από τους καταναλωτές που πραγματοποιούν αγορές σε φυσικά καταστήματα.

Σε εθνικό επίπεδο, η προστασία του καταναλωτή στο ηλεκτρονικό εμπόριο ρυθμίζεται από το νόμο 2251/1994 «Προστασία των καταναλωτών», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα, σκοπός του οποίου είναι να διασφαλίσει τα δικαιώματα και συμφέροντα των καταναλωτών και να τους προστατεύσει από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Οι εμπορικές πρακτικές θεωρούνται αθέμιτες ιδίως όταν είναι παραπλανητικές ή επιθετικές, όπως ορίζεται ειδικότερα στο Ν. 2251/1994.

Συμβουλές για τους καταναλωτές

Οι καταναλωτές που πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να λαμβάνουν τα ακόλουθα μέτρα για να προστατεύσουν τα δικαιώματά τους:

  • Να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους και τις προϋποθέσεις χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος πριν πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε αγορά.
  • Να ζητούν πληροφορίες σχετικά με την ταυτότητα του προμηθευτή και τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού καταστήματος.
  • Να χρησιμοποιούν ασφαλείς μεθόδους πληρωμής.
  • Να διατηρούν τα αποδεικτικά στοιχεία της αγοράς τους, όπως αντίγραφα των παραγγελιών και των αποδείξεων πληρωμής.

.

lawkey νομικες υπηρεσιες δικηγορος δικηγοροι χαρουλα μολυβα, ιωαννα φετφατσιδη, ιωαννης τουντας, μαρια χονδρονασιου

Ειδίκευση στο Δίκαιο ηλεκτρονικού εμπορίου και προστασίας καταναλωτή

Μερικά από τα θέματα που αντιμετωπίζουμε στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εμπορίου περιλαμβάνουν:

  1. Το περιεχόμενο ιστοτόπων (websites) και ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shops), συμπεριλαμβανομένων των Όρων και Προϋποθέσεων χρήσης και της Πολιτικής απορρήτου
  2. Την επίλυση κάθε είδους διαφορών που ανακύπτουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο
  3. Την εκπροσώπηση καταναλωτών δικαστικά και εξωδικαστικά
  4. Τη σύνταξη και τον έλεγχο συμβάσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως ως προς τους Γενικούς όρους συναλλαγών και την καταχρηστικότητα αυτών. 
  5. Ζητήματα προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα

Η αποτελεσματική αντιμετώπιση των νομικών προκλήσεων που δημιουργούνται από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου θα συμβάλλει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών σε αυτή τη μορφή συναλλαγών αλλά και στην προστασία των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Για περισσότερες πληροφορίες μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στα τηλέφωνα επικοινωνίας: 6973700182, 6977172151, 6934644058 ή μέσω email στο info@lawkey.gr.

Στείλτε το μήνυμά σας...


Καλέστε μας